Pod względem komunikacyjnym wielki Berlin to miasto bardzo sprawne. Metro, szybka kolej miejska, autobusy i tramwaje połączone są w jedną sieć, dzięki której wszędzie dojedziecie szybko i sprawnie. Oto nasza laurka na cześć berlińskiej komunikacji.
Kiedy wybieraliśmy się do Berlina, mieliśmy obawy przed rezerwacją kwatery poza ścisłym centrum. Wszyscy wiemy, jak to jest u nas: autobusy, które jeżdżą rzadko; pociągi, których nie ma; długie dystanse, które trzeba pokonywać piechotą. Na szczęście komunikacja w Berlinie bardzo pozytywnie nas zaskoczyła.
Więcej o Niemczech znajdziecie tutaj!
Pierwsze wrażenie: jest skromnie
Kiedy zejdziecie na jakąkolwiek stację metra, zauważycie, że w większości są skromne. Żadnych wzorowanych na baroku zdobień czy innych ekstrawagancji. Poza kilkoma stacjami berlińskie metro jest dokładnie tym, czym ma być: precyzyjnym środkiem transportu.
Słowo precyzyjne zostało użyte rozmyślnie. Już w czasie pierwszej jazdy zauważycie, że metro w Berlinie jest bardzo punktualne. Nad peronami wiszą tablice, na których wyświetlane są informacje o najbliższym pociągu w danym kierunku oraz ewentualnych objazdach czy utrudnieniach. Nic się nie spóźnia ani nie wylatuje z rozkładu.
Poczytajcie o tym, jak po Niemczech jeździć samochodem!
U-Bahn, S-Bahn i Regio
System transportu miejskiego w Berlinie składa się z wielu elementów. Najważniejsze to metro (czyli U-Bahn) oraz szybka kolej miejska (czyli S-Bahn). W obrębie miasta trudno dostrzec różnice między nimi – S-Bahn jeździ w dużej mierze pod ziemią. O możliwości przesiadki z jednej kolejki na drugą informują zarówno znaki jak i komunikaty.
Osobnym systemem jest kolej regionalna. Ta odjeżdża przede wszystkim z dworców kolejowych i można nią zajechać daleko poza Berlin. Na mapkach oznaczona jest jako „Reg”. Swój przejazd możecie zaplanować korzystając ze specjalnego narzędzia. Mapę berlińskiego metra znajdziecie tutaj.
Mapę berlińskiego systemu komunikacji znajdziecie tutaj (dla wygody – po angielsku).
Do tego dochodzą tramwaje i autobusy, czyli coś, co znacie z polskiej rzeczywistości. Z punktu widzenia odwiedzających miasto najważniejsze są jednak dwa rodzaje kolejki – można nimi poruszać się szybko i bez większych problemów. Nie ma też już prawie śladów po wcześniejszym podziale miasta, który sprawiał pewne problemy komunikacyjne.
Ciekawostka: stacje-widma
Charakterystyczną cechą systemu komunikacyjnego Berlina Zachodniego były tak zwane stacje-widma. Znajdowały się na trasie kilku linii metra i S-Bahnu, które przebiegały przez teren Berlina Wschodniego. Ponieważ władze NRD nie mogły dopuścić do tego, żeby ktokolwiek mógł z ich kraju wyjechać po prostu wsiadając do metra, zamykały te przystanki. Pociągi z zachodu przejeżdżały przez nie bez zatrzymywania.
W kilku miejscach, min. przy Alexanderplatzu, linie wschodnie i zachodnie krzyżowały się ze sobą. W innych mieszkańcy Berlina wschodniego przechodzili obok zamkniętych drzwi do stacji, które leżały na liniach dla nich zamkniętych. Ponieważ technicy z zachodu nie mogli na bieżąco konserwować linii po stronie wschodniej, często dochodziło na nich do awarii. Jeśli pociąg nie był w stanie jechać dalej, zachodni Berlińczycy opuszczali stację w eskorcie wschodnioniemieckiej policji.
Czytajcie o tym, co ciekawego jest na Rugii!
Ile kosztują bilety na metro w Berlinie?
System komunikacji w Berlinie podzielony jest na strefy. Ścisłe centrum, które otoczone jest okrężną linią S-Bahn to strefa A. Obejmuje w zasadzie większość typowych atrakcji turystycznych. Strefa B to obszar obejmujący pozostałą część miasta. Strefa C to z kolei tzw. Grosser Berlin, czyli obszar metropolitarny, w tym m.in. Poczdam.
Pojedynczy bilet uprawnia do dowolnej liczby przesiadek i jest ważny przez dwie godziny. Kosztuje 2,6 euro na strefy AB, 2,9 euro na strefy BC i 3,2 na ABC. Można także kupić bilet na cztery przejazdy (cena to 8,8 euro). Bilet całodzienny na kolejne strefy kosztuje 6,7, 7 i 7,2 euro. Jeśli będzie was czwórka czy piątka, możecie kupić bilety grupowy (do 5 os.) w cenie 16,2 euro.
Dla tych, którzy chcą zwiedzać, atrakcyjnym sposobem na bilety komunikacji publicznej będą specjalne karty Berlin WelcomeCard, które można kupić w informacji turystycznej. Przykładowo, kupując kartę za 34 euro można jeździć wszystkimi środkami transportu i wchodzić do muzeów na Wyspie Muzeów przez 72 godziny.
Szukaj
Kategorie
Najnowsze wpisy
-
Gdzie wypijemy najlepszą kawę w Europie?
17 grudnia 2024
Brak komentarzy. -
Jezioro Como: przewodnik po perle włoskich jezior
9 grudnia 2024
Brak komentarzy. -
Calpe: trasy rowerowe dla kolarzy szosowych i MTB
7 grudnia 2024
Brak komentarzy.
4 komentarze do wpisu Wszystkie Bahny Berlina
Fajny przewodnik po berlińskiej komunikacji. Mam podobne odczucia, jeśli chodzi o poruszanie się po Berlinie. To po prostu niemiecki porządek…
Byliśmy latem w Niemczech i szkoda że wcześniej nie trafiliśmy na tę stronę. Bardzo przydatne informacje.
„Ołtasz” za bardzo rzuca się w oczy…
OMG! Dzięki za uwagę, poprawione 🙂